top of page

הסכם מייסדים - כל מה שאתם צריכים לדעת

עודכן: 5 בינו׳ 2023

אתם שלושה חברים מהצבא שהחליטו להקים יחד סטארטאפ שישנה את העולם ועל הדרך גם יהפוך אתכם למיליונרים, טיפ קטן, עשו הסכם מייסדים מוקדם ככל האפשר, זה יגדיל מאוד את הסיכויים שלכם להצלחה!


אז מה זה הסכם מייסדים ולמה חשוב לעשות אותו כבר בהתחלה?

הסכם מייסדים הינו מדריך ההפעלה של המיזם. הוא מגדיר את מערכת היחסים בין השותפים, את התפקידים של כל אחד מהם, את מקורות ההון של המיזם, איך מקבלים החלטות במיזם, מהן האחזקות של כל אחד מהשותפים, מתי ואיך אפשר לעזוב את המיזם, האם שותף שעוזב נשאר את אחזקותיו ועוד ועוד.


הסכם מייסדים טוב ומותאם אישית, ימנע מכם הרבה מאוד כאב ראש, יאפשר לכם להתרכז במיזם ולא במשחקי כוחות ויחסוך המון כסף, במידה וחס וחלילה, דברים יתחילו להסתבך (ולצערנו, לדברים יש נטייה להסתבך).

התנהלות ללא הסכם מייסדים, מגדילה את חוסר הוודאות של היזמים, מעמידה את החברה בסיכונים רבים כגון, עזיבת מייסד אשר "לוקח" איתו חלק נכבד ממניות החברה, דילול אחזקות של מייסדים עקב השקעות עצמיות, דרישה לתשלום תמורה ממייסד שעזב כשהחברה תעשה אקזיט או תתחיל להרוויח, תביעה על הפרה של זכויות יוצרים וקניין רוחני מאחד ממייסדי החברה, סכנה של "שיתוק" החברה, עקב חוסר יכולת לקבל החלטות וכיוצ"ב.


הסכם מייסדים טוב צריך לכלול, בין היתר:

  1. הגדרה ברורה של מטרת המיזם והשותפות

  2. חלוקת האחזקות/מניות בין המייסדים

  3. הגדרת תפקידים ותיאום ציפיות

  4. היקף העבודה הנדרש מכל אחד מהמייסדים, לפני ואחרי גיוס ההון הראשוני

  5. מהו, אם בכלל, ההון הראשוני שמושקע בחברה ע"י המייסדים

  6. גיוס הון נוסף – כיצד מגייסים הון ואיך(משקיעים, הלוואות, ערבויות אישיות וכיוצ"ב)

  7. קביעת מנגנונים לשמירה על הקניין הרוחני של המיזם

  8. אופן קבלת ההחלטות ע"י המייסדים בשלבי פיתוח המיזם (פירוט סוגי החלטות מהותיות וזניחות, איזה רוב נדרש ומתי: פה אחד, רוב מוחלט, החלטות מיוחדות)?

  9. מנגנוני הבשלת מניות, אשר ימנעו "בריחה" של מייסד עם כל אחזקותיו, בטרם עת.

להלן, הסבר קצר על מספר מנגנונים מקובלים בהסכמי מייסדים, שימו לב, כי לא כל המנגנונים רלוונטיים לכל הסכם וכי יש מנגנונים נוספים, אשר לא מוזכרים מטה:


  1. זכות מצרנות (Preemptive rights)- זכות זו מאפשרת למייסדים לשמור על חלקם היחסי באחזקותיהם בחברה, במקרה של הקצאת מניות נוספת (גיוס הון ממשקיעים לדוגמא) וזאת באמצעות זכות לקנות מניות יחד עם המשקיעים בסיבוב ההשקעה.

  2. הגנת אנטי דילול (Anti-Dilution Protection) - זכות זו מאפשרת לשמור על השווי הכספי של אחזקות המייסדים במקרה של גיוס לפי שווי נמוך יותר.

  3. אי תחרות בין המייסדים במקרה של פרישה של מי מהם (Non-competition)

  4. איסור מכירה ( No Sale ) - אי העברה/מכירה של מניות המייסדים לצד ג' לתקופה מסוימת.

  5. זכות סירוב ראשונה(Right of First Refusal) - זכות סירוב ראשונה בהעברת מניות. הצד שרוצה למכור את המניות צריך להודיע לשאר המייסדים ולהם יש את האופציה לקנות ממנו באותו מחיר ובאותם תנאים.

  6. מכירה משותפת ( Co Sale) - מכירה של בעל מניות לצד ג' ואפשרות לבעל מניות אחר בחברה לכפות הצטרפות למכירה (צד ג' יקבל את אותו מספר של מניות אך משני בעלי המניות).

  7. מכירה כפויה ( Bring Along ) - אם בחברה אחוז קריטי מבעלי המניות מסכים למכור את מניותיו לצד ג' ההחלטה מחייבת את כל בעלי המניות (לכפות מכירה – פתרון נגד סחטנות מיעוט שלא רוצה למכור).

  8. במבי (BMBY) - מנגנון יישוב סכסוכים באמצעות התמחרות בין הצדדים ע"פ הערכת שווי אותה עושים הצדדים בעצמם. במצב של חילוקי דעות קיצוניים בין המייסדים תהיה מכירה של מניות החברה מאחד המייסדים למייסד אחר.

  9. ווסטינג ( Reverse Vesting/Repurchase Agreement) - הבשלת מניות: מנגנון חשוב מאוד, אשר מונע "בריחה" של אחד המייסדים בשלבים מוקדמים עם מניותיו. המנגנון קובע כי החברה/המייסדים שנשארים, זכאים לקנות בחזרה את מניות היזמים שעוזבים, בערך נקוב(ככל שעובר הזמן, הזכות לקנות בחזרה פוחתת ואחזקות המייסדים גדלות במקביל).

מהן הטעויות השכיחות אותם עושים יזמים בהסכמי מייסדים?

1. לא עושים הסכם מייסדים.

לא לעשות הסכם מייסדים חושף את היזמים והחברה לכל הצרות(ועוד רבות אחרות) אשר צוינו לעיל, מאוד קשה להפעיל חברה ללא מדריך ההפעלה שלה.

2. מורידים הסכם מהאינטרנט/ "משיגים" הסכם מחבר.

  • להוריד הסכם מהאינטרנט או ל"השיג" הסכם זה גרוע לא פחות ולפעמים אף גרוע יותר מלא לעשות הסכם כלל.

  • הסכמים מהאינטרנט, שאינם מותאמים אישית, עלולים להכיל מנגנונים שאינם רלוונטים אליכם ולהחסיר מנגנונים שמאוד, אבל מאוד חשובים לכם. הבעיה היא שבמרבית המקרים, אתם לא יודעים בכלל, מה חשוב לכם ומה כלל איננו רלוונטי ופשוט מהמרים שהצלחתם להגריל הסכם שמתאים לכם.

  • שימוש בהסכם מוכן מהאינטרנט יהיה כמו לנסות להפעיל מטוס עם מדריך הפעלה של טוסטר... לא חכם בכלל....

3. לדחות את מועד ההתקשרות בהסכם מייסדים.

  • זוהי אחת הטעויות הנפוצות של מייסדי חברות. כשתשאלו יזמים מדוע הם דוחים את מועד כתיבת ההסכם רבים יענו "עדיין לא הקמנו חברה" אחרים טוענים כי בכוונתם "לחסוך בהוצאות". המלצתנו היא לעשות הסכם מייסדים כמה שיותר מוקדם, ממש בסמוך לשלב שהחלטתם ש"הולכים על זה", וללא קשר להקמת חברה וזאת כדי להימנע מכל אותן בעיות אשר הזכרנו למעלה, כגון: פירוק השותפות, שיתוק הפעילות העסקית, תחרות בין השותפים, הותרת הקניין הרוחני בידי אחד המייסדים ועוד.

לסיכום, הסכם מייסדים חסר או לא ערוך כראוי, עשוי לפגוע בבסיס המשפטי עליה בנויה הפעילות העסקית, פגיעה זו עשויה להסב למייסדים, לא רק קשיים מעשיים בניהול החברה, אלא אף להרתיע משקיעים ולהכשיל עסקאות רכישה ומיזוג.


יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה לתוצאות.

bottom of page